Thursday 26 February 2015

MASAK LEMAK CILI API - TELUR IKAN MAYONG

Kan.... tetiba update blog terus memasak!

Aku kesian nengok blog aku ni... senyap sunyi jer... cengkerik pun takde nak berbunyi.  


Jadi nyambil-nyambil aku buat invoice kat pejabat, aku update blog, letak masakan dan resepinya sekali. Manalah tau... ada kesudian di hati korang nak memasak. Ramainya nengok resepi.. nengok gambo, pastu nan hado memasak noksss...


Kalo yang pemalas macam aku, leh tiru cara aku masak.  Kalo boleh semuanya nak instant.  Mana yang tak boleh disegerakan terpaksalah dihadap jua walopun malas.

Ini gambo telur ikan Mayong.  Aku tak beli, orang bagi.


Resepi untuk 2 orang


Bahan:

Telur ikan Mayong (ikut suka la byk mana)
1 kotak santan (200 g) + 200 ml air
3 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih* - xletak pun takpe
10 biji cili api* (boleh lebih kalo nak kebas bibir macam mungil bibir negro)
1 batang serai (dititik)
serbuk kunyit, garam & aji
5 biji belimbing buluh dibelah 2 (kalo takde, letak 1 asam keping)


Cara:

o Kisar bahan bertanda (*).. (jadi aku jarang lah nak menumbuk pakai lesung)
0 Masukkan kedalam periuk bersama santan dan telur ikan, serbuk kunyit & serai
o Didihkan di atas api perlahan
o Bila telur ikan dah berubah texture macam kenyal sikit masukkan garam dan aji secukup rasa.
o Masukkan belimbing buluh.
o Tutup api.


.. sedia untuk dihidang.. 



Nak kata aku suka lauk ni, tak jugak... bolehlah makan... telur ikan mayong ni macam kenyal2 jer.  Tak tau ler kalo aku yang tak pandai masak.


Aku kalo nampak kat pasar pun mende ni, aku tak beli, bila orang bagi... barulah aku masak dan makan.

Makan sampai bonchet!!!!